Opancerzony pojazd wojskowy
Nazwa technologii
Opancerzony pojazd wojskowy
Abstrakt (krótki opis oferowanej technologii)
Oferta obejmuje kołowy pojazd opancerzony (M-ATV G10) zbudowany na ramie podwoziowej Unimog 5000. Pojazd opancerzony zawiera w sobie szereg innowacyjnych rozwiązań, z których najważniejsze to jednoczęściowy kadłub nadwozia wraz z układem mocowania oraz konstrukcja fotela, które chronione są patentem na terytorium RP. Rozwiązania stanowią współwłasność Politechniki Wrocławskiej oraz Spółki Dom Samochodowy Germaz.
Szczegóły technologiczne i opis oferowanej technologii
Kadłub nadwozia (z blachy pancernej) skonstruowano w kształcie litery V. Zapewnia to odpowiednią sztywność nadwozia w przypadku detonacji ładunku pod pojazdem, jak również podczas wybuchu ładunku detonowanego z boku. Ponadto pochylone ściany boczne, zwiększają odporność na przestrzelenie.
Kadłub nadwozia osadzono na podwoziu Mercedes Benz Unimog 5000 za pomocą zintegrowano z kadłubem układu mocowania. Układ ten składa się z zespołu mocowań, które umożliwia nieskrępowaną deformację ramy pojazdu podczas jazdy w terenie.
We wnętrzu pojazdu zamontowano układ szyn mocujących, który pozwala na szybkie zamontowanie foteli jak i innych elementów wyposażenia, np. noszy do przewożenia rannych. Pojazd wyposażono w prototypowe fotele, wyposażone w 4-punktowe pasy bezpieczeństwa oraz układ pochłaniający energię podczas eksplozji. Prototyp poddano testom poligonowym, w tym testom odporności przeciwminowej zgodnie ze standardem NATO Stanag 4569. Pojazd uzyskał 4 poziom ochrony. Oferta zawiera w sobie trzy rozwiązania chronione patentem (PAT.216811, PAT.216329, PAT.216679) oraz szereg wiedzy konstrukcyjnej (know-how).
Docelowe branże dla oferowanej technologii
Całość rozwiązań wchodzących w skład oferty znajduje zastawanie w produkcji pojazdów wojskowych (opancerzonych). Poszczególne elementy takie jak:
• układ mocowania nadwozia może być wykorzystywany do produkcji pojazdów osadzanych na ramie,
• fotele mogą stanowić wyposażenie wszelkiego rodzaju pojazdów.
Innowacyjność i korzyści z zastosowania technologii
Układ mocowania nadwozia:
- może być stosowany w pojazdach już wyprodukowanych;
- umożliwia łatwy, szybki montaż/demontaż nadwozia bez specjalistycznego osprzętu;
- nie ogranicza parametrów eksploatacyjnych podwozia, w szczególności pokonywania nierówności podczas jazdy;
Kadłub:
- jednoczęściowa konstrukcja w kształcie V zwiększa wytrzymałość;
- szybkość montażu do podwozia;
- wewnętrzny system szyn do montażu elementów wyposażenia (np. foteli);
Fotele:
- konstrukcja zwiększająca bezpieczeństwo;
- układ pochłaniający energię i chroniący pasażera podczas eksplozji do poziomu 4 wg STANAG 4569;
Wszystkie rozwiązania zwiększają bezpieczeństwo (np. odporność na wybuchy, zmniejszona możliwość penetracji kadłuba przez pociski kalibru do 30 mm) jaki i niezawodność w warunkach bojowych.
Poziom gotowości wdrożeniowej oferowanej technologii
TRL 7 – Dokonano demonstracji prototypu systemu w otoczeniu operacyjnym
Poziom gotowości wdrożeniowej oferowanej technologii (old)
Technologia zweryfikowana w warunkach operacyjnych
Oferta technologiczna do pobrania
Download OT_2288_2017.pdfImię i nazwisko konsultanta
dr inż. Tomasz Marciniszyn
Numer telefonu stacjonarnego
713204195
Adres e-mail
tomasz.marciniszyn@pwr.edu.pl
Adres do korespondencji
Wrocławskie Centrum Transferu Technologii Politechnika Wrocławska ul. Smoluchowskiego 48 50-372 Wrocław
Oczekiwana forma komercjalizacji
Sprzedaż
Wydział PWr – autor technologii
Wydział Mechaniczny PWr