https://wctt.pwr.edu.pl/wp-content/themes/wctt

Opancerzony pojazd wojskowy

Imię i nazwisko konsultanta
Numer telefonu stacjonarnego
Adres e-mail
Adres do korespondencji
dr inż. Tomasz Marciniszyn
713204195
tomasz.marciniszyn@pwr.edu.pl
Wrocławskie Centrum Transferu Technologii Politechnika Wrocławska ul. Smoluchowskiego 48 50-372 Wrocław

Nazwa technologii


Opancerzony pojazd wojskowy

Abstrakt (krótki opis oferowanej technologii)


Oferta obejmuje kołowy pojazd opancerzony (M-ATV G10) zbudowany na ramie podwoziowej Unimog 5000. Pojazd opancerzony zawiera w sobie szereg innowacyjnych rozwiązań, z których najważniejsze to jednoczęściowy kadłub nadwozia wraz z układem mocowania oraz konstrukcja fotela, które chronione są patentem na terytorium RP. Rozwiązania stanowią współwłasność Politechniki Wrocławskiej oraz Spółki Dom Samochodowy Germaz.

Szczegóły technologiczne i opis oferowanej technologii


Kadłub nadwozia (z blachy pancernej) skonstruowano w kształcie litery V. Zapewnia to odpowiednią sztywność nadwozia w przypadku detonacji ładunku pod pojazdem, jak również podczas wybuchu ładunku detonowanego z boku. Ponadto pochylone ściany boczne, zwiększają odporność na przestrzelenie.

Kadłub nadwozia osadzono na podwoziu Mercedes Benz Unimog 5000 za pomocą zintegrowano z kadłubem układu mocowania. Układ ten składa się z zespołu mocowań, które umożliwia nieskrępowaną deformację ramy pojazdu podczas jazdy w terenie.

We wnętrzu pojazdu zamontowano układ szyn mocujących, który pozwala na szybkie zamontowanie foteli jak i innych elementów wyposażenia, np. noszy do przewożenia rannych. Pojazd wyposażono w prototypowe fotele, wyposażone w 4-punktowe pasy bezpieczeństwa oraz układ pochłaniający energię podczas eksplozji. Prototyp poddano testom poligonowym, w tym testom odporności przeciwminowej zgodnie ze standardem NATO Stanag 4569. Pojazd uzyskał 4 poziom ochrony. Oferta zawiera w sobie trzy rozwiązania chronione patentem (PAT.216811, PAT.216329, PAT.216679) oraz szereg wiedzy konstrukcyjnej (know-how).

Docelowe branże dla oferowanej technologii


Całość rozwiązań wchodzących w skład oferty znajduje zastawanie w produkcji pojazdów wojskowych (opancerzonych). Poszczególne elementy takie jak:

• układ mocowania nadwozia może być wykorzystywany do produkcji pojazdów osadzanych na ramie,

• fotele mogą stanowić wyposażenie wszelkiego rodzaju pojazdów.

Innowacyjność i korzyści z zastosowania technologii


Układ mocowania nadwozia:

  • może być stosowany w pojazdach już wyprodukowanych;
  • umożliwia łatwy, szybki montaż/demontaż nadwozia bez specjalistycznego osprzętu;
  • nie ogranicza parametrów eksploatacyjnych podwozia, w szczególności pokonywania nierówności podczas jazdy;

Kadłub:

  • jednoczęściowa konstrukcja w kształcie V zwiększa wytrzymałość;
  • szybkość montażu do podwozia;
  • wewnętrzny system szyn do montażu elementów wyposażenia (np. foteli);

Fotele:

  • konstrukcja zwiększająca bezpieczeństwo;
  • układ pochłaniający energię i chroniący pasażera podczas eksplozji do poziomu 4 wg STANAG 4569;

Wszystkie rozwiązania zwiększają bezpieczeństwo (np. odporność na wybuchy, zmniejszona możliwość penetracji kadłuba przez pociski kalibru do 30 mm) jaki i niezawodność w warunkach bojowych.

Poziom gotowości wdrożeniowej oferowanej technologii


TRL 7 – Dokonano demonstracji prototypu systemu w otoczeniu operacyjnym

Poziom gotowości wdrożeniowej oferowanej technologii (old)


Technologia zweryfikowana w warunkach operacyjnych

Oferta technologiczna do pobrania

Download OT_2288_2017.pdf

Imię i nazwisko konsultanta


dr inż. Tomasz Marciniszyn

Numer telefonu stacjonarnego


713204195

Adres e-mail


tomasz.marciniszyn@pwr.edu.pl

Adres do korespondencji


Wrocławskie Centrum Transferu Technologii Politechnika Wrocławska ul. Smoluchowskiego 48 50-372 Wrocław

Oczekiwana forma komercjalizacji


Sprzedaż

Wydział PWr – autor technologii


Wydział Mechaniczny PWr