Urządzenie do zmniejszenia szczeliny przyperonowej
Nazwa technologii
Urządzenie do zmniejszenia szczeliny przyperonowej
Abstrakt (krótki opis oferowanej technologii)
Oferta technologiczna dotyczy urządzenia do zmniejszania odległości pomiędzy krawędzią peronu a progiem pojazdu szynowego. Wynalazek pozwala w łatwy i szybki sposób zredukować problem zbyt dużych szczelin przyperonowych, których pokonanie stanowi poważny problem dla osób niepełnosprawnych, starszych, podróżujących z dziećmi czy też z bagażem wielkogabarytowym. Fakt ten w znaczący sposób wpływa na komfort podróży, a tym samym jest jednym z czynników, z racji którego pasażerowie wybierają inny niż kolej środek transportu. Wynalazek jest chroniony patentem o numerze 224580.
Szczegóły technologiczne i opis oferowanej technologii
Konstrukcja wynalazku charakteryzuje się zastosowaniem listwy podporowej (płyty listwy 1a i 1b), przymocowanej do ścianki peronowej. Listwa wyposażona jest w gniazda (2), w których osadzone są łby częsciowo gwintowanych prętów dystansowych (3), w których na część gwintową nakręcone zostały nakrętki (5). Łby prętów dystansowych osadzone są obrotowo. Przy górnej krawędzi płyty krawędziowej (7)wzdłuż jej długości znajdują się wybrania usytuowane w równej odległości od siebie, w które wprowadzone są zęby (8) listwy grzebieniowej (9) wspartej na płycie listwy podporowej. Zęby oddzielone są w wzdłuż płaszczyzny poślizgowej od pozostałej części płyty krawędziowej odcięciem. Ukształtowane na bocznych ściankach segmentów płyty krawędziowej wklęsłe lub wypukłe łuki służą wzajemnemu zakleszczaniu się przyległych do siebie segmentów także w przypadku ułożenia ich po łuku poziomym lub w linii łamanej. Regulacji położenia płyty krawędziowej w kierunku poprzecznym do osi torów dokonuje się poprzez obrót pręta `dystansowego. Szerokość zębów 10 płyty krawędziowej oraz dopełniających ich zębów 8 listwy grzebieniowej powinna być na tyle mała aby uniemożliwić wpadnięcie końcówki laski albo obcasa buta w powstałe szczeliny.
Docelowe branże dla oferowanej technologii
transportu szynowego na terenie krajów Unii Europejskiej, oraz normatywów dotyczących projektowania sieci tramwajowych, polskie perony kolejowe i tramwajowe wciąż odbiegają od zalecanych norm. Jednym ze skutków jest przede wszystkim zbyt duża odległość krawędzi peronu od progu pociągu wynosząca nawet 1725 mm co powoduje niedogodności przy wsiadaniu lub wysiadaniu z pociągu, szczególnie w przypadku osób niepełnosprawnych lub starszych. Wynalazek adresowany jest głównie do firm świadczących usługi dla branży transportu szynowego w zakresie wytwarzania wyrobów i osprzętu, zwłaszcza produkujących płyty i ścianki peronowe.
Innowacyjność i korzyści z zastosowania technologii
Urządzenie do zmniejszania szczeliny przyperonowej jest doskonałą alternatywą dla obecnie montowanych elementów. Nie wymaga ono częstej regulacji ani specjalistycznej konserwacji. Zastosowanie urządzenia wpłynie również na poprawę komfortu i bezpieczeństwa pasażerów. Do pozostałych zalet wynalazku należą:
łatwość montażu urządzenia
zapewnienie utrzymania prostej lub dopasowanej do geometrii toru krawędzi peronowej mimo przemieszczeń poszczególnych elementów ścianki peronowej stanowiącej jej fundament
niskie koszty produkcji – zastosowanie powszechnie dostępnych materiałów (betonu, stali, tworzywa elastycznego np. gumy)
prosta konstrukcja
łatwa regulacja położenia krawędzi dzięki obrotowi pręta gwintowanego
Poziom gotowości wdrożeniowej oferowanej technologii
TRL 1 – Zaobserwowano i scharakteryzowano podstawowe zasady danego zjawiska
Poziom gotowości wdrożeniowej oferowanej technologii (old)
Technologia zweryfikowana w warunkach operacyjnych
Related RB
-
Urządzenie do zmniejszenia szczeliny przyperonowejIdz do strony rezultatu
Nazwa rezultatu
Urządzenie do zmniejszenia szczeliny przyperonowej
Numer patentu
224580
Data udzielenia ochr.
23/06/2016
Oferta technologiczna do pobrania
Download budownictwo-Urządzenie-do-zmniejszania-szczeliny-przyperonowej-rev.pdfImię i nazwisko konsultanta
Anna Szczypka
Numer telefonu stacjonarnego
71 320 43 51
Adres e-mail
anna.szczypka@pwr.edu.pl
Adres do korespondencji
ul. Smoluchowskiego 48, 50-372 Wrocław
Oczekiwana forma komercjalizacji
Sprzedaż, Udzielenie licencji, Umowa wdrożeniowa, Inna umowa
Słowa kluczowe (opcjonalnie)
szczelina przyperonowa, transport szynowy